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Titelbild des Projekts
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modern nomads

installation, 2002

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modern nomads

project_006_2003

modern nomads 

installation, 2002

start

„Modern Nomads“ uses the renovation work of the Museum to provide a temporary; emergent limited passage. The installation was to be built for just one night.
An igloo tent made out of transparent cold frame fleece was placed on an appropriately suitable piece of ground which the painters had made out of flattened juice cartons. Plastic plates and cups nuts and olives out of cans, cheap red wine carry mats and a camping lounge chair with blanket were all placed next to the tent. Camping utensils which should make a minimalist life as uncomplicated as possible.
The igloo tent is a metaphor which juxtaposes the image of life as recreational choice and the image of life as a test of endurance and survival. It is forever entwined with the knowledge that this is a transient life situation. A life which is more or less reduced to the things necessary to survival.
On the wall behind the tent is constantly repeated endless loop of words; earth, water, fire, air, ether which is projected by a beamer. The use of new technology highlights the shifts/adaptions with which the modern nomads have to deal with the elements which shape and influence them. Current production and communications techniques are the factors which shape and influence daily life.

On a camping table in the Museum an improvised office was set up. On the wall was the web site and internet site of the artists. On the table could be found printed cards with their curriculum vitae (c.v.'s). The installation was shaped to a large extent by the interaction of individuals. Table and chairs were used to consume the food which was provided on the installation; they served as a place to rest, as an information desk and also a place of communication. It was an attempt to not only show the transient nature of the modern nomads but also to question and highlight it.
A day later all traces of the installation was cleaned up and the room was then available for the painters to continue their renovations.

In a second room which could only be accessed from the first installation room there was the video works; the five elements, which was seen on a large projection.
[Video, Colour,Sound 29 minutes, Federal Republic of Germany 2001]

 
 
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modern nomads

project_006_2003

modern nomads 

installation, 2002

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Modern Nomades’ nutzte die durch Modernisierungsarbeiten im Museum entstandene provisorische zeitlich begrenzte Übergangssituation. Die Installation wurde nur für eine Nacht aufgebaut:
Ein aus halbtransparentem Frühbeetvlies genähtes Igluzelt wurde an einem als geeignet erscheinenden Platz auf dem vorhandenen Boden – durch Maler ausgelegte Getränkekartons – einfach aufgeschlagen. Plastikteller und -becher, Nüsse und Oliven aus der Dose, billiger Rotwein, Isomatte und Campingliege mit Decke sind neben dem Zelt plaziert – Campingutensilien, die das Leben mit wenigen Dingen so unkompliziert wie möglich machen sollen. 
Das Iglu-Zelt läßt sich als Metapher für eine nomadische Lebensform verstehen: Im Urlaub ist ein Zelt ein selbst gewähltes, im Lager ein erduldetes oder erhofftes Provisorium; immer verbunden mit dem Wissen um das Transitorische der eigenen Lebenssituation: Ein Leben mehr oder weniger reduziert auf die zum (Über-)Leben notwendigen Dinge.
Auf die Wand hinter dem Zelt werden in ständig sich wiederholender Schleife die Worte  Erde, Wasser, Feuer, Luft, Aether mittels Beamer projeziert. Der Einsatz neuester Projektionstechnik thematisiert die Verlagerung der den modernen Nomaden umgebenden, prägenden und Einfluss nehmenden Elemente: Aktuelle Produktions- und Kommunikations-technologien sind heute die Faktoren, die das tägliche Leben beeinflussen und prägen.

 
 
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